dimarts, 7 de juny de 2016

Conferencia i exposició "Imatgeria popular del carril de Mataró". El primer ferrocarril Barcelona - Mataró. De l'11 al 26 de juny.

El dia 11 de juny a les 7 de la tarda, el Museu rebrà un dels membres més destacats del Cercle Històric Miquel Biada, l'enginyer, Xavier Nubiola de Castellarnau. En llarg de la seva vida, s'ha dedicat a col·leccionar, classificar i inventariar un patrimoni popular que va néixer amb  l'aparició del primer ferrocarril. Però el més destacable és que a través del Cercle Històric en faciliten el seu coneixement i difusió.


L'exposició "Imatgeria popular del carril de Mataró" que acompanya aquesta conferència, mostrarà nombrosos testimonis de la imatgeria popular al voltant del primer ferrocarril de Mataró, alhora que reflecteix la incidència i l'impacte que en aquella època va representar per a la consciència col·lectiva. Les explicacions aniran a càrrec de Josep Rovira, membre del Cercle Històric Miquel Biada.



El recull inèdit d'imatgeria popular ferroviària comença amb la revolució de la impressió xilogràfica d'estampes religioses que més tard generarà tot una corrua de publiciacions de temàtica diversa, donant lloc a l'anomenada "literatura de canya i cordill", pel fet de que eren mostrades al públic penjades en cordills i subjectades per unes canyetes, que feien funció de pinça (com les d'estendre la roba).




Literatura de canya i cordill. Arxiu: Fons Xavier Nubiola. Cercle Històric Miquel Biada.
Va ser un fenòmen editorial. Tot i que eren il·lustracions i textos molt simples, sovint, en vers, impactaven a una societat, amb una taxa molt elevada d'analfabetisme. 


Cromo. "Chocolates finos. La Fortuna, S.A. Galletas y bizcochos
(sistema inglés).  Litografia de Francisco Madriguera. Barcelona.
Arxiu: Xavier Nubiola
A Catalunya van proliferar gèneres com l'estampa religiosa, la felicitació, la postal, els naips per jugar i endevinar, l'auca, el goig religiós, el ventall de canya, el paper de rengle (soldats, processons) i el retallable (teatrets, ninots, construccions, jocs, ombres xineses). tots aquests s'imprimien en un sol full.


D'altres ocupaven plecs de dos o més fulls com el romanç, el sainet, la rondalla, la canço, el conte, la llegenda, i d'altres. A Espanya ho anomenaven "aleluyas", a França "images d'Épinal", al Regne Unit "broadsheet", a Alemanya "bilderbogen", als Països Baixos, "mannekensbladen". 

A partir de la segona meitat del segle XIX, als voltants de 1850, van aparèixer auques, estampes i fulls de ventall amb referències al ferrocarril. A la segona meitat del segle XX, amb motiu de la celebració del centenari de la primera línia, Barcelona - Mataró, reneixen les auques íntegrament dedicades al ferrocarril, retallables, postals i calendaris.



L'exposició que podreu visitar a partir del dia 11 de juny, és amena i divertida, amb imatges plenes de detalls curiosos i divertits. Consta de cinc apartats: auques, ventalls, estampes, retallables i còmics.


Imatge procedent d'un ventall. El carril de Mataró entrant al túnel de Montgat. Arxiu: Xavier Nubiola.
Cercle Històric Miquel Biada.

Horaris: 
Dimecres i dijous: de 4 de la tarda a 7 del vespre. 
Diumenges: de 11 a dos quarts de dues de la tarda.


Xavier Nubiola de Castellarnau, durant la presentació. Fot. J. Montlló

A primer terme, Antoni Biada, descendent de Miquel Biada i president del Cercle Històric Miquel Biada. Fot. J. Montlló

Durant l'exposició. Fot. J. Montlló

Xavier Nubiola, amb dos dels assistents a l'acte, a l'esquerra, sr. Jaume Estapé, fotògraf de renom internacional i Joan Sala, a mà dreta. Fot. J. Montlló.
Diferents objectes exposats en una de les vitrines. Fot. L. Bosch

Tram de raïl de la via per on va circular el primer tren de Barcelona a Mataró, de 1848. Fot. L. Bosch

Alguns dels assistents, molt interessats en la imatgeria popular.
Fot. J. Montlló.

D'esquerra a dreta, Xavier Nubiola, amb el primer conte sobre el ferrocarril ofert pel seu  pare a la seva infància, el president del Cercle Històric Miquel Biada, i descendent del constructor del primer tren, sr. Antoni Biada, Laura Bosch, gerent del Museu i Josep Rovira, membre destacat del Cercle Històric
i comissari de l'exposició sobre la imatgeria popular. Fot. J. Montlló